مقالات هنری
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید. سلام من محمدی هستم. این وبلاگ به منظور معرفی شهروندان طلایی منطقه 11(معلولین) ساخته شده است. امیدوارم از این وبلاگ خوشتان بیاید. با آرزوی موفقیت برای شما محمدی
آخرین مطالب
پيوندها
  • تبادل لینک هوشمند

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شهروندان طلایی منطقه 11 و آدرس mt11.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

    تبادل لينك - تبادل لينك





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 28
بازدید کل : 22246
تعداد مطالب : 18
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1


خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید


شهروندان طلایی منطقه 11
معرفی شهروندان طلایی منطقه 11




مقالات فرهنگی،هنری

 

یادداشتی از«باربارا کلوکی» درباره كودكان معلول

معمولا در کتاب‏هایی که برای کودکان معلول‏ نوشته می‏شود،یک شخصیت ناتوان وجود دارد.

در دههء 1970 میلادی،افرادی که ناتوانایی‏های‏ مختلفی داشتند،همراه مدافعان و حامیان خود،به‏ دنبال راه‏هایی برای بهبود و کم کردن حساسیت‏های روحی‏شان،فعالیت‏هایی را آغاز کردند.

به‏همین منظور،در دانشگاه‏ها رشته‏هایی‏ چون«ناتوانی و رسانه»شکل گرفت و در عین‏ حال،مردم‏شناسی در کنار تحقیقات گوناگون در حوزه انواع ناتوانی،دستاوردهای فراوانی را(در سطح بین‏المللی)در اختیار مردم قرار داد.

در حقیقت،بسیاری از این دستاوردها توسط خود معلولین صورت گرفت.با این حال،در برخی از این‏ کشفیات جدید،مسائل معمولا براساس امید به‏ شفا و توسل به لطف و رحمت خداوند پیش‏ می‏رفت.

در دهه‏های بعد،محققان و پژوهشگران این‏ رشته،شروع به تغییر دادن این تصورات کردند و در این کار هم موفق بودند.به همان اندازه نیز توانستند نقش کودکان و بزرگسالان را در انواع‏ رسانه‏ها،پررنگ‏ترنشان دهند.

اکثر دستور العمل‏ها و راهکارها در مورد این‏ مسائل،توسط پژوهشگران آمریکایی طراحی و کارگاه‏ها،سمینارها و دوره‏های آموزشی در چندین‏ کشور،توسط ایالات متحده و سازمان‏های‏ غیر دولتی برگزار شد.

حیطه ادبیات کودک و نوجوان نیز همین روند را پیموده است.در اکثر کشورها کتاب‏های بسیار و داستان‏های شفاهی متعددی وجود دارد که در آن‏ها شخصیت معلول داستان بالاخره شفا می‏یابد.هم‏چنین،داستان‏هایی در مورد افرادی‏ که ناتوانی‏های مختلف دارند و فرشته‏خوی یا اهریمن صفت و دارای قدرت‏های‏ ماوراء الطبیعه‏اند.

پس از این دوره،در ادبیات بسیاری از کشورها، در کنار پیشرفت‏هایی در زمینه آموزش به افراد ویژه،چاپ و انتشار کتاب‏هایی که مختص کودکان‏ استثنایی طراحی می‏شدند،افزایش یافت.

از بین این کتاب‏ها،آن دسته که شامل‏ داستان‏های تصویری برگرفته از زندگی واقعی‏ افراد معلول بودند،طرفداران بیشتری داشتند و مخاطبان بسیاری را جذب خود می‏کردند.

گاه پیام این داستان‏ها در مورد تشابهات‏ موجود بین کودکان بود و گاه در مورد احتیاجات‏ خاص یک کودک ناتوان.هم‏چنین،کتاب‏های‏ بسیاری با هدف آماده سازی کودکانی که به‏ *همه کودکان معلول یا سالم، غم،ناراحتی،ترس و مرگ را به‏ نحوی تجربه می‏کنند.برای‏ همه کودکان ضروری است که‏ به کتاب‏هایی دسترسی داشته‏ باشند که در آن‏ها جنگ، کشمکش‏های مختلف و بلایای‏ طبیعی به تصویر درآمده است

مدارس مختلط (یعنی مدارسی که کودکان سالم و معلول در کنار هم به تحصیل می‏پردازند) می‏رفتند،نوشته شد.

نباید فراموش کرد که این کتاب‏ها،فقط مخاطبان خاص ندارند،بلکه افراد بسیاری که‏ کاملا هم سالم هستند،به این نوع داستان‏ها علاقه‏مندند.

این‏روند در ادبیات کشورها هم‏چنان ادامه دارد و هر روز به تعداد کتاب‏هایی که مخاطبان ویژه را در بر می‏گیرند،افزوده می‏شود.

منبع : پژوهش نامه ادبیات کودک و نوجوان » بهار 1384 - شماره 40



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







پنج شنبه 13 دی 1391برچسب:, :: 10:53 ::  نويسنده : مرجان محمدی